Press "Enter" to skip to content

Indien redan största marknad för svensk startup

En ung svensk internet entreprenör hinner knappt sätta ner sina väskor i hotellrummet i New Delhi, hans första besök i Indien i oktober 2013, förrän väskbäraren upptäcker Truecaller-dekalen på hans väska.

“Jobbar du för Truecaller, det är jättebra jag använder det hela tiden”, säger väskbäraren och hans medhjälpare instämmer.

Truecallers VD och grundare Alan Mamedi är förstummad. Hur är det möjligt att hans lilla bolag kan, tycks det, vara på allas läppar i världens näst största land? Alan Mamedi har ju aldrig varit här tidigare och har inte gjort några speciella marknadsinsatser utöver då sökmotoroptimering.

Historien berättas av Alan Mamodi till reporterna på Dagens Industri’s podcastingblogg Digitalbloggen.

Svaret är, tycks det, att Truecaller,  en app som tagit på sig uppgiften att husera världens alla telefonnummer, har hittat ett otömt, ovedersägligt behov som ingen hittills lyckats exploatera på ett så rakt och genialt enkelt sätt utan några social media- eller andra krusiduller.

Truecaller-appen är enkelt att registerara sig på, inga krångliga blanketter och detaljer, bara telefonnumret. Kostnadsfritt. Vad du ger är ditt nummer och det har förstås i sig själv exakt den information som Truecaller vill ha och som direkt hjälper till att öka företagets eget värde.

Truecaller startades i Stockholm 2009 av två nykläckta datanätverksstuderande som upptäckte att det inte fanns något rakt och enkelt sätt att få fram ett telefonnummer i andra länder. De hade tidigare i snabb följd startat en möbelsajt och en jobbskvallersajt. Båda såldes snabbt för ‘femsiffriga’ belopp.

Grundarna Alan Haredi och Nami Zaringhalam la in pengarna i sitt nya projekt, Truecaller, då de var mer intresserade i ett projekt som kunde skalas upp globalt.

Efter fyra år är de redan på god väg att sy upp världens alla telefonnummer.

En verklig Davids kamp mot Goliat kan tyckas, med tanke på alla de kataloger som byggts med stor möda under mer än hundra år.

Men egentligen inte. Directories av typen gula sidor har aldrig brytt sig om privatmarknaden som var både för krånglig och otillgänglig för att kunna skapa värde för annat än telefonförsäljare. Men med smart phones och appar är situationen helt förändrad. Och vad som var närmast värdelös materia för andra än direktförsäljare blir nu en närmast ovärdelig komponent i den allt mer sinnrika algoritm som knäcker din och min dagliga och stundliga lusta att köpa och sälja något.

Plötsligt når man ut och förbi allehanda mellanhänder direkt ut till de enskilda användarna. Som svarat med oförblommad entusiasm, alla brottas vi ju med samma problem, att snabbt och enkelt få fram telefonnummer till vem det nu vara månde vare sig det är på hemmaplan eller ute i världen.

Företagets grundare Alan Mamedi är förtegen om omsättningen när han intervjuas av Dagens Industri’s podcastblogg men säger sig redan börja gå mot break even.

Truecaller har 31 miljoner användare. Dess största marknad är Indien, som står för 53 procent av användarna. Det är förståeligt att det finns en marknad i Indien, avsaknaden av översyn av vem som har visst telefonnummer var närmast total innan Truecaller dök upp.

Vad som kanske överraskar är att allt detta har skett med hjälp av bara en app och sökmotoroptimering. Ingen marknadsföring att tala om.

Och ingen fancy webbdesign heller. Ägarna kunde bygga sin egen skalbara sajt och insåg att det var bäst och säkrast att husera sajten på en egen server snarare än ute i ett dyrt okontrollerbart moln.

Hemsidan är en enkel wordpresssida, som sagt inga krusiduller.

Exakt hur mycket pengar som hittills bränts vill Alan Mamudi inte heller uppge. Men det är inga stora belopp. Företaget har 31 anställda och ytterligare ett tiotal som kommer in och översätter.

Ryktesvis står de mitt i att dra in ett tiotalet miljoner kronor till från en eller flera venturekapitalfirmor.

Truecaller växer med hisnande takt. 100 000 nya registrerar sig varje dag att jämföra med Twitters cirka 200-400 000.

Så det synes vara något av en slumrande skönhet för hugade spekulanter. Samtidigt som det inte bara är en fråga om kvantitet. Twitter har ett innehåll som folk ständigt återkommer till. De spenderar tid på sajten och det kan tänkas kunna omsättas i ett högre värde ur en annonseringssynvinkel. Men inte nödvändigtvis.

Uppsidan för Truecaller är inte bara antalet ackumulerade nummer. Det har i högsta grad med nämnda metadata att göra. Det är inte bara lättare för dig och mig att hitta varandras nummer. Det är också en ‘sesam öppna dig’ för big data-industrin, som kan att boxa in oss i en allt mer hårdtvinnad algoritm.

Någon Twitter är det därför inte, men kan likväl hjälpa riktigt stora social mediabolag att knyta åt säcken snabbare.

Sensmoralen för andra som aspirerar på världsherravälde för sina appar här är rätt tydlig. Ja det går att ta sig ut med relativt små medel. Om man har rätt grej. Enkel och hårdnischad men likväl med hela världens telefonägande befolkning som målgrupp.

Och det är inte nödvändigt att veta flaska om den specifika marknaden, i alla fall inte ett sådant här fall när man har first-strike-advantage i. Men det är samtidigt klart att det hjälper att veta vilka kunderna är.  Och det blir nog också nödvändigt att veta lite mer om man vill konsolidera och bygga ut värdepropositionen ytterligare och få företaget att växa.

Det finns ju inte heller något hinder för andra att snabbt ta sig in och göra samma grej. Och kanske lägga till något annat värde till konsumenten som gör dem ännu mer attraktiva än Truecaller.

Men Truecaller har ett klart försprång, med närmare en miljard telefon nummer i fickan redan.

Rimligen är det dags för en riktigt stor spelare att ge sig in på banan och lägga ett bud som Alan Memedi och Nami Saringhalam får svårt att säga nej till.

Comments are closed.