Böcker. En av Sydafrikas litterära giganter, J M Coetzee, flyttade
som bekant till Adelaide, Australien, förra året, något som hans
landsmän betraktar med bävan och oro.
Var detta förräderi? Kommer han för att frigöra sig, som en
Alexander Solzjenitsyn i exil med full kraft att svinga en stor dolk
i ryggen på det forna hemlandet och dess problem? Tänker han blint
svära sitt nya hemland lydnad och inte lägga sig i dess egna
likartade historiska rasproblem. Urbefolkningens öde i Australien
är inte alls olikt de svartas i Sydafrika. De berövades sin jord
och värdighet. De var undermänniskor, som likväl hade förtroendet
att se efter de vita erövrarnas barn.
Nu har Coetzees första novell, sedan flytten, publicerats i ett
australiskt samlingsverk. Där reser huvudpersonen Elisabeth
Costello, ett alter ego Coetzee använt tidigare, till Sydafrika och
möter där en excentrisk Kristusskulptör och känner obehag över den
slum och fattigdom som finns.
Hon pustar ut när hon återvänder hem
till Australien. En fingervisning måhända att Coetzees skrivande
kommer att ta en ny gestalt – om sydafrikanska Coetzeeologer har
anledning att bäva är för tidigt att säga.
Novellen kallad “Humanities in Africa”, återfinns i antologin “The Best Australian
Stories”.
CHRISTER L PETTERSSON, JOHANNESBURG
Böcker. En av Sydafrikas litterära giganter, J M Coetzee, flyttade
som bekant till Adelaide, Australien, förra året, något som hans
landsmän betraktar med bävan och oro.
Var detta förräderi? Kommer han för att frigöra sig, som en
Alexander Solzjenitsyn i exil med full kraft att svinga en stor dolk
i ryggen på det forna hemlandet och dess problem? Tänker han blint
svära sitt nya hemland lydnad och inte lägga sig i dess egna
likartade historiska rasproblem. Urbefolkningens öde i Australien
är inte alls olikt de svartas i Sydafrika. De berövades sin jord
och värdighet. De var undermänniskor, som likväl hade förtroendet
att se efter de vita erövrarnas barn.
Nu har Coetzees första novell, sedan flytten, publicerats i ett
australiskt samlingsverk. Där reser huvudpersonen Elisabeth
Costello, ett alter ego Coetzee använt tidigare, till Sydafrika och
möter där en excentrisk Kristusskulptör och känner obehag över den
slum och fattigdom som finns. Hon pustar ut när hon återvänder hem
till Australien. En fingervisning måhända att Coetzees skrivande
kommer att ta en ny gestalt – om sydafrikanska Coetzeeologer har
anledning att bäva är för tidigt att säga. Novellen kallad
“Humanities in Africa, återfinns i antologin “”The Best Australian”
“Stories””.”
CHRISTER L PETTERSSON, JOHANNESBURG
(Tidigare version publicerad i Dagens Nyheter.)
Be First to Comment